Curriculum
  • Bevezetés és elmélet
    • 06 – Kompozíciós szabályok
      15 min
  • Kreatív utómunka és gyakorlat

06 – Kompozíciós szabályok

Kompozíciós szabályok

Kicsi a bors, de erős! A kompozíciós szabályokat gyorsan össze lehet szedni és meg lehet tanulni. Ha csak egy dolgot jegyzel meg ebből a tanfolyamból, akkor az ez legyen! Az utómunkán túl ez lesz az, ami valószínűleg a legnagyobb előrelépést fogja jelenteni neked. Ugyan kis terjedelmű tudásanyag, de hatalmas erővel bír! Egy-két szabályt biztosan mindenki ismer, de nem szabad leragadni náluk, sőt! Érdemes idővel felrúgni ezeket a szabályokat. Arra valók, hogy vezesd a nézőt a képen, kezedben tarts az irányítást és egyensúlyt teremtsenek a fotón. A mai világban, a mai tartalom fogyasztási szokásainkkal (FB, Insta…) egy átlagos képre talán egy másodperc jut. Tehát ne alkoss átlagosat! Ehhez több dologra is szükséged lesz.

1. Jó téma
2. Megfelelő időzítés
3. Helyes kamerabeállítások
4. Kompozíció

Mind közül a kompozíció bír a legnagyobb erővel. Még egy kevésbé érdekes dolgot is be lehet néha mutatni érdekesen egy jó kompozícióval! 

Fontosnak tartom még megjegyezni, hogy ugyan ezeket szabályoknak nevezzük, de nem kell mindig betartani mindet! Ha ezeket megtanulod és mindig alkalmazod őket, akkor nagyot fognak előre lépni a képeid, de rányomhatja a bélyegét a kreativitásodra. Nekem az vált be, hogy ezeket megtanultam és alkalmaztam, aztán a szépérzékem fejlődött annyit, hogy észrevettem időnként, hogy mikor kell fittyet hányni ezekre a “szabályokra” 🙂

Ahogy ezt hamarosan látni fogod, ugyanazon a képen néha több kompozíciós szabály is megjelenik, ezzel is fokozva az esztétikai élményt!

Nem is szaporítom tovább a szót, fussunk át a fontosabb szabályokon!

1. Harmadolás

Mondhatjuk, hogy ezt kb mindenki ismeri, vagy legalább hallott róla. Nem véletlenül ez a legelterjedtebb természetesen. Nagyon könnyű megtanulni, alkalmazni és ezt nagyon szereti az emberi szem. Egyszerűen csak igazítsd a kép fő elemeit és/vagy a horizont a kép egy olyan pontjára, ami valamelyik oldalról, alulról/felülről kb 1/3-ad távolságban van. Ha személy van a képen, akkor az lehetőleg kívülről befelé nézzen, de ezt érdemes tárgyakkal is ugyan így csinálni. Megoszlanak a vélemények arról, hogy jobb, vagy ball egyharmadban jobb elhelyezni a kép fő elemét. Én oda rakom, ahová a helyszínen jobbnak látom. Ám mivel mi balról jobbra olvasunk, ezért érdemes megpróbálnunk a kép jobb oldalára rakni. Ekkor a néző valószínűleg baloldalon kezd egy pillanatra, majd észreveszi, hogy a kép témája jobb oldalon van, de befelé néz, amiért ösztönösen megnézzük mit is néz. Így talán rá tudjuk venni a nézőt, hogy nagyobb részt járjon be a képen.

2. Aranymetszés

Sokan keverik a harmadolás szabályával érthető okokból. Őszintén bevallom, hogy az én felfogó képességemet meghaladja jelenleg az aranymetszés szabályának teljes megértése. Ha mélyebben bele szeretnéd magad ásni, akkor itt találsz róla bővebb információt.
Szerencsére teljes megértés nélkül is könnyedén tudjuk használni ezt a szabályt fotózás közben. Az én kamerámban (OLYMPUS OM-D E-M5 Mark II) például be lehet állítani, hogy ennek megfelelően ossza fel a képernyőt. Mutatom mi a különbség a harmadolás és az aranymetszés között:

Az aranymetszés a természetben, ókori, középkori és reneszánsz művészetekben, ősi építményékben és még rengeteg helyen  felfedezhető szerte az univerzumban. Nagyon, nagyon leegyszerűsítve a harmadolási pontok helyett helyezd a képed fő elemeit, vagy a horizontot a narancssárgával jelzett vonalakra és/vagy metszéspontjaikra. 
Ez az arányszám (aranymetszés) tényleg nagyon összetett, egész könyveket lehetne vele megtölteni. Nézz utána, ha jobban érdekel, de első körben a használatához elég ennyit tudni. 

3. Vezetővonalak

Itt kezd érdekes lenni a téma szerintem. A vezetővonalak szintén elég egyszerű és kézenfekvő dolgok. Vagy mégsem?! Ezzel szoktam eltölteni nagyon sok és még annál is több időt néha. Ami nehézzé teszi, hogy megtaláld a megfelelő kompozíciót és észrevedd, ha vannak. Nagyon sokszor a helyszín sajnos ellened fog játszani és ez teszi nehézzé a helyes használatát. Fontos, hogy a vonalak minél pontosabban a téma felé mutassanak, ha lehet. Nem kell egyenes vonalaknak lenniük, sőt…! Az a legjobb, ha rá tudod venni a nézőt, hogy minél nagyobb részét bejárják a képednek. Mert az nagyon fontos, hogy meg kell próbálnod irányítani az emberek figyelmét!

4. Negatív tér

A kevesebb néha több! Ez nagyon igaz a fotózásra is. Ritkán működik az, ha túl sok információ van a képen. A negative space, azaz negatív tér kompozíció ennek a kicsúcsosodása. Alig van ilyen képem sajnos, pedig nagyon szeretem ezt a stílust. A táj és városfotózásnál ritkán adatik meg, hogy ilyen képeket csináljunk. Sivatag, tenger, tó, köd vagy egyszínű fal megfelel a célnak. A lényeg, hogy a kép nagy részét egy minél üresebb tér töltse ki és a képen legyen egy jól kivehető fő téma, ami viszonylag pici. Ember, tárgy… mindegy. Mondhatni a semmivel keretezzük be a valamit.

5. Keret

Egy újabb jól ismert kompozíció, amikor megpróbálunk keretbe rakni valamit egy képen. Ám szerintem használata nem is olyan egyszerű, mint elsőre látszik. Bár lehet, hogy ez csak engem minősít 😀 Szóba jöhet bármi, ablak, ajtó, barlang, növények…. bármi.
Többek között az esztétikán kívül az is a szerepe, hogy ne hagyjuk szökni a néző szemét. Minél egyértelműbb, hogy mit kell nézni egy képen, annál jobb!

6. Szimmetria

Ezt gondolom senkinek nem kell bemutatni. Nagyon szeretjük a szimmetriát, ezért érdemes használni. Mondhatni ez van automatikusan belénk kódolva. Van viszont benne egy csapda! Ez a legkézenfekvőbb kompozíció olyannyira, hogy szinte mindenki ösztönösen mindent középre rak. Középen a kép fő eleme, középen a horizont… Ha megnézed “Gézuka”, vagy “Piroska” nyaralási fotóit, akkor majd minden képre igaz lesz ez. A szimmetria szép, de vigyázz vele, mert eltűnsz a süllyesztőben! Nagyon szép általában tükröződéseknél, vízpart, pocsolya, fényes felületek… Persze nem csak tükröződéseknél érdemes azért használni. 

7. Mintázatok, ismétlődések

Én személy szerint imádom! Ritkán adatik meg, hogy igazán jó képet csináljak ilyen kompozícióval. Talán nincs is igazán jó ilyen képem sajnos, de szerintem érdemes fejben tartani. Ha találsz egy erre alkalmas témát, akkor ne hagyd ki. A lényeg az ismétlődés. Lehet az bármi, burkolat, ember tömeg, állatok, növények, épületek… bármi.

8. Kontrasztok

A legtöbben talán arra gondolnak először, hogy sötét-világos, kontrasztos fényviszonyok. Ez teljesen igaz és ide tartozik. De vannak más kontrasztok is, amire érdemes figyelni! Amiket én kiemelnék azok a színek és méretek, de ha nagyon akarsz, akkor találhatsz még párat. Bármi, ami erősen eltér valami mástól. Fehér-fekete, kicsi-nagy, sötét-világos, elő-holt, boldog-szomorú, nőies-férfias, hideg-meleg…. végtelenségig lehet ragozni. 

Az én személyes kedvencem a pici ember – nagy természet 🙂

Itt kell megjegyezzem, hogy a néző automatikusan a legvilágosabb részeket nézi meg először egy képen. Függetlenül attól, hogy melyik kompozíciós szabályt használod, erre érdemes figyelni. Ez majd a tanfolyam gyakorlati részén, az utómunkánál többször elő fog jönni. A kép szerkesztése során ebbe könnyen bele tudunk piszkálni.

9. Töltsd ki a teret

Fill the frame, ahogy az angol mondaná. Ne hagyj fölösleges tereket elemeket egy képben! Ez volt a rövid változat, de mit is jelent ez pontosan? Ha visszaemlékszel a negatív tér kompozíciós szabályra, akkor talán at gondolod, hogy: Álljon meg a menet! Nem ezt mondtad akkor Zoli! A negatív térnél az üres résznek a képernyőn hatalmas szerepe van. Keretbe rakja a kép témáját, elhatárolja, kicsinek mutatja azt…. Viszont a legtöbb szituációkban ez nem megvalósítható, vagy nem egy elszigetelt “valamit” akarunk bemutatni. Ilyenkor nagyon figyeljünk arra, hogy jól használjuk ki a teret egy képen. Minél nehezebb megtalálni, hogy miről is szól a kép, minél jobban elveszik a kép fő eleme, annál kevésbé lesz érdekes, vagy szép jellemzően. A megoldás sok esetben az, hogy részleteket fotózunk, zoom-ot használunk, vagy közelebb megyünk. De komplexebb, összetettebb témáknál is ez lebegjen a szemünk előtt: Mi nem kell a képbe? Sok esetben látom azt embereknél, hogy állandóan hozzá akarnak adni a képhez, de nem jut eszükbe, hogy éppen ki kellene venni belőle dolgokat. Hozzáadni akkor érdemes pl, amikor van egy jó téma és keresel hozzá egy előteret, vagy vezető vonalakat, kb minden más esetben pedig vegyél ki mindent, ami nem ad hozzá a képhez, ami csak fölöslegesen bonyolítja a látványt.

10. Zoom, avagy látószögek

Ez nyilván valóan nem egy kompozíciós szabály. Azért sorolom mégis fel itt, mert a komponálásnál kell erre is gondolnod. Ez minden meg tud változtatni! Attól függően, hogy mennyire közelítesz bele egy képbe (gyújtótávolság), attól függ, hogy mi lesz a látószög, amit használsz. Nyilván a legegyszerűbb megoldás egy zoom objektív használata, de nem feltétel, a gyújtótávolság a fontos. 
Az emberi szem egy bizonyos látószögben tud látni, ami kb 30-35 mm gyújtótávnak felel meg. Amennyiben ettől jelentősen eltérsz pozitív, vagy negatív irányba, akkor egy olyan perspektívában tudsz bemutatni dolgokat, amire az emberi szem nem képes és így nagyon érdekes és izgalmas képek tudnak születni.

Erről csináltam egy videót a YouTube-ra, amit itt tudsz megtekinteni. Ne tévesszem meg, hogy a telefont és fényképezőgépet hasonlítom össze benne. Ráadásul azóta már sorban jönnek ki a nagyobb optikai zoommal rendelkező telefonok is. 

11. Ha embereket fotózol

Manapság nagyon divatos embereket fotózni az utcán, vagy amerre éppen vannak. Be kell valljam, hogy én ezt nem csinálom eleget és nem vagyok szakértője egyáltalán a portré és street fotózásnak. Mégis úgy érzem, hogy ezt ki kell még itt emeljem, mert nagyon sok rossz példát látok erre fotós közösségekben. Rengetegen készítenek teljesen átlagos emberekről képeket az utcán, képeket amiknek semmilyen különösebb mondanivalója, vagy esztétikai értéke nincsen. Elmossák a hátteret (jó esetben) és büszkén felrakják a netre. Ezzel semmi különösebb gond nincs, ha közben jól érzi magát a fotós, de ne lepődjön meg, ha mások nem díjazzák a képeit. Talán azért csinálják ezt sokan, mert faék egyszerű, nem kell semmilyen előkészület, szuper felszerelés és különösebb hozzáértés sem.
Ha felismerted magadat, akkor csak néhány tanácsot fogadj meg és azonnal sokkal jobbak lesznek a képeid.

  1. Úgy fotózd le az embereket, hogy csinálnak éppen valamit. Az lenne a legjobb, ha valami szokatlan, vagy érdekes cselekvésben van benne a személy. Nem csak egy átlagos férfi, hanem egy férfi halászat közben, emberek alkudoznak a piacon, valaki autót szerel, haját igazítja az Ikea-ban a mintalakás fürdőjében…. Legyen valami akció azon a képen.
  2. Legyen érdekes kinézete az embernek. Naponta ezer arcot látunk az utcán, buszon, tv-ben… +1 tök átlagos kinézetű ember aznap senkit nem fog lázba hozni. Legyen nagyon szép, nagyon öreg, extravagáns, ázsiai, nagyon öreg+extravagáns+ázsia….Gondolom érted mire gondolok.
  3. Legyen érdekes a környezet, ami hozzáad a képhez. Meséljen el egy történetet az a fotó!
  4. Legyen rajta érzelem. Boldog ember, veszekedő pár, álmos kismama a buszon… Valami legyen a fotón, ami emlékeket hív elő a kép nézőiben, amivel tudnak azonosulni.

Azt gondolom, hogy lehetne ezt még tovább sorolni, de a lényeget szerintem már érted. Átlagos ember átlagos környezetben, akció nélkül kb senkit nem fog érdekelni. Így születnek a magnemértett művészek 😀 Persze nem kell, hogy egyszerre mind teljesüljön.

Szeretném megjegyezni, hogy ez a cikk nem a kompozíciós szabályok Szent Grálja! Fogsz még találni egyéb szabályokat is és tudod magadat képezni tovább ezen a fronton. Nem a hivatalos szakzsargont szedtem itt össze, hanem emberi nyelven próbáltam átadni a saját gondolataimat a témában. Itt most azokat soroltam fel, amiket én használok, ismerek és amik igazán hasznosak a táj és városfotózás terén. Ha Te portrézni is komolyabban meg akarsz tanulni, akkor ott be fog jönni egy csomó új dolog ezen a fronton. 

Egy jó fotós holtig tanul! 🙂

Tarts velünk a többi csatornáinkon is, amennyiben érdekelnek utazós és fotós tartalmak 🙂